رواية الامانة الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري


 رواية الامانة الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري


الفصل العاشر 

ضحكت ريهام :

هو في اكل بس بعيد عنك كل اللي هنا مرسومين عايشين علي شوفان واكل الدايت لما بطننا نشفت تقولي داخلين عرض ازياء بكرة 

حياة:

ههه اهلا لا انا ماينفعشي الكلام ده معايا خالص ونظام شوكة وسكينة ده لا بتنفخ بسرعة انا جعانه قوي و عاوزة اكل شوفلنا سندوتش شورما كده ولا طبق كشري مصري حاجة كده تفتح النفس قال شوفان قال 

وفجاءة جاء صوت من خلفها:

واللي يسمعك يقول بتاكلي قوي أنا نفسي اعرف الاكل ده بيروح فين .

ارتبكت حياة و احمر وجهها خجلا ولكن نقذالموقف 

قالت ريهام وهي تضحك علي منظر حياة

ريهام :

بصراحة يا باشمهندس الانسة عندها حق البوفية هنا فاضي خالص مافيهوش غير كل حاجة لايت مافيش غير الاكل اللي بيتهرب لحضرتك 

التفت حياة علي كلمة وقالت بمرح كأنها لقت كنز:

اية سمعيني كده الاكل اللي ايه بيتهرب انا سمعت صح هو فين بقا 

اسر بتوعد :

ماشي يا ريهام الواحد ما يعرفش يخبي معاكي سر خالص اخر مرة حخبي معاكي الاكل 


هزت ريهام رأسها ضاحكة وقالت:

مش حتعرف يا بشمهندس علشان انا بس الي بعرف اخبي الاكل 

بس بصراحة لاء انا  طلعت فتانة مش بعرف اخبي

وفجاءة قربت حياة من ريهام وقالت لها بدلع:

ريري هو فين اكل الباشمهندس و غمزت لها 

بصت ريهام لأسر الذي هو أشار براسة مواقفا علي طلبها 

اخرجت ريهام من الدرج لفة كبير فيها اكل واعطتها لحياة 

التي كانت حياة بدورها تتلهف لمعرفة نوع الاكل بداخلها فهي تعشق الاكل جدا وتجد في متعة ولكن لا يبان عليها 

ولكن أسر كان اسرع منها وخطف اللفه

التفت له حياة ووضعت يدها علي خصرها وقالت 






حياة:

اده بقا هو احنا فينا من الكلام ده هات بقا عاوزة اكل جعانه جدا وانا لما بجوع مش بعرف اشتغل 

نظر اسر للسقف و قال ممازحا

اسر:

بس ده اكلي انا علي فكرة و أنا ماعزمتش عليكي 

حياة بزلع مصتنع :

ولو و ايه يعني بس انا جعانة و حاكل منه علي فكرة 

اسر:

مين قال ايه عاوز تاكلي تعالي و راية علي المكتب 

حياة بضحك :

ياسلام اجي ما اجيش ليه هو انا صغيرة 

دخلت حياة ورا اسر الذي سبقها ودخل مكتبة ولكن وجدت ماجي في طريقها 

قالت ماجي بسخرية وغل 

ماجي :

هاي رايحة فين هي وكالة من غير بواب ولا فاكرة نفسك في بيتكم تخشي و تطلعي بمزاجك

زفرت حياة أنفاسها بقرف و قالت 

حياة :

بقولك ايه يا بتاعة انتي انا مش فايقالك مش كل ما اجي هنا حتفضلي تحرقي بنزين علي فاضي اهدي كده في نفسك وقولي هديت بدل ما يطقلك عرق و تروحي فيها ونرتاح منك تمام يا مسكرة و وسعي كده علشان الدبان اللي ملموم علي سكر يا سكر 

و تركتها واكملت طريقها المكتب ولكن ماجي كانت اسرع منها ماسكتها كن ذراعها وشدتها 

التفت ليها حياة وقالت بصوت مرتفع نسبيا :

هو القلم اللي عطهولك جنة معلمش معاكي صح بس جنة أيدها حنينه لكن اللقلم بتاعي انا بيعلم تحبي تجربي 

ثم رفعت إصبعها محذرة اياكي ايدك دي تتمد عليا تاني حقطعهتلك وانتي شبه الديك الرومي المنقوش علي الفاضي

خرج أسر علي صوتهم و قال وهو يكشر عن أنيابه

اسر خير ايه الصوت العالي ده في ايه انتم ناسين نفسكم انكم في شركة ولا ايه 

قالت ماجي بصعبانبة ودموع التماسيح:.

و اللهي يا اسر انا بس كنت بقولها رايحة فين لازم تخشي لما استاذنك الاول لكن انا اول ما قلت كده هي اتحولت وبدأت تزعق وتقول انتي متعرفيش انا مين انا ممكن ارفدك انا هنا بواسطة اختي 

ولسة اسر حيدافع عن حياة دخل عماد صديق اسر المقرب و هو المدير التنفيذي لشركة وأطلق صافرة اعجاب عندما وقعت عيناه علي حياة 

وماسك يدها و لف بيها وقال بانبهار

اده يا اسر انت زوقك في الموظفين اتغير خالص ايه جمال ده كله 

استشاط اسر من مدح عماد لحياة والتفت لحياة و قال لها بصيغة الأمر :

آنسة حياة الشركة هنا ليها نظام والكل هنا ماشي علية هي مش وكاله تخشي عندي في أي وقت لازم تساذني الاول من ماجي و اصلا انتي هنا شغلك في قسم الديكور يعني انا مليش دعوة بيكي شغلك بيكون مع المدير التنفيذي بتاعك الاساتذ حسان مش انا

انا هنا المدير العام لشركة يعني مش اي مشكلة تجري عليا وانا لما بوظف الموظفين مش علشان الوسطي بتاعتهم انا لو حشوفها بالوسطي بتاعتهم يبقي حضرتك اختارتي العنوان الغلط هنا شركة محترمة مش ممشينها بال محسبويات هنا ولا هي وكاله لاي حد يخش ويطلع علي مزاجة

امتلك حياة الغضب لاقصي مداه و فقدت السيطرة على نفسها و كالعاده تسرعت في الرد :

ايه ايه في ايه عمالين تحدفوني لبعض زي عروسة لعبة 

ثم التفت ل اسر وقالت بمنتهي الثقة شركة ايه اللي انت بتتكلم عليها وواسطة ايه انت ناسي انك انت اللي عرضت عليا الشغل لما كنت عندي في البيت يعني لا انا ولا اختي اتوسطنا عندك علشان اشتغل غير أن شغلي هو اللي فرض نفسة مش انا واسال العميل بتاعك اللي كان مبهور من شغلي و حيطير من الفرحة انا اللي بقواهالك اهو انا اللي ميشرفنيش اشتغل معاكم 

ثم التفت لماجي وقالت

بصي يا ملزفه انتي حقي انا متنازلة عنه لوجه الله لكن حق جنة اختي واللي عملتي فيها قسما بالله ما حعدهولك علي خير 

ماجي بغرور :

وانتي تطلعي ايه بقا علشان تهديني اختك هي اللي قليله الرباية وكانت لازم تتعلم الادب وبصراحة انتم الاتنين شبه بعض محتاجين تتربوا من اول وجديد 

حياة بكل ثقة اتصدفي عندك حق وبعزم ما فيها وقدام الكل نزلت بالقلم علي وجه ماجي وقالت بصوت عالي ده علشان اللي اتعمل مع جنة 

رفعت ايدها مرة ثانية ولسة حتنزل علي وجهها وجدت ايد ماسكت يدها 

التفت ونظرت لأسر نظرات تحدي ولكن أسر نزل يدها وقال بعصبية:

اتفضلي يا انسة علي مكتبك و ما شوفكيش غير لما اليوم يخلص يلا بسرعة

حياة بعصبية هي الأخري :

مكتب مين انا مستقيلة اصلا الله الغني عن دي شغلانه

اسر بغضب:

ما هو مش بمزاجك يا بشمهندسة حضرتك ماضية عقد غير عقد الشغل اللي حضرتك لسة مضياه مع العميل كل دي التزمات لحضرتك ولا مش واخده بالك اتفضلي روحي شوفي شغلك ثم التفت لماجي 

وانتي كمان علي مكتبك و حسابك مش هنا اتفضلي يلا 

دخل اسر و عماد المكتب و أسر في قمة غضب 

جلس عماد ونظر لأسر وقال بهدوء تام 

عماد :

/ وده حصل امتي يا اسر ممكن اعرف 

رفع أسر عينية ومن علي يده و قال مستفهاما :

اللي هو ايه اللي حصل 

عماد بنفس نبرة الهدوء

انت عارف وانا عارف 

اسر

/ بس انا بجد مش فاهم تقصد ايه بكلامك يا عماد 

قام عماد واقف ولف حولين اسر وقال :

/ بص يا اسر انا حجبهالك بصراحة كل اللي عملته برا ده ما يكلش معايا انا اكتر حد فاهمك انت كل اللي عملته مع المهندسة حياة انك غيرت عليها مني لما عكستها

ارتبك اسر و شبك يده في بعضها و قال بتلجلج 

/ غيرة لاء طبعا غير  ايه وهغير من ايه 

عماد بمكر:

بص يا اسر انا وانت عارفين موقفك الواضح من ماجي و مش انا وانت بس الشركة كلها عارفة انك مش طايقها ومشغلها علشان خاطر اكرم فا متجبش دلوقتي هي تسخنك بكلمتين علي البت انت اللي عرضت عليها الشغل مش هي اللي طلبت وجاي تقول انها بتداري ورا وسطتها 

ثم أكمل كلامة و هو يدقق النظر في أسر 

تعرف يا اسر انا من اول ما دخلت من باب الشركة وكل الموظفين مالهمش كلام غير علي مهندسة ديكور الجديده و العميل اللي مبهور بشغلها مش ده العميل بتاع فيلا الساحل اللي عرضنا علية شغل خمس مهندسين ديكور و معجبهوش ولا واحد فيهم 

اسر وهو يحك رأسه متوترا : 

اه هو وبصراحة اول ما شاف شغل حياة انبهر بية و ماسك في حياة كأنه لاقي كنز 






عماد ؛

تمام يعني شغل حياة هو اللي اتكلم يعني البنت مش مسنوده بالوسطي بناعتها ولا ايه

نزل اسر عينة في الارض و هز راسة 

عماد : 

خلاص  يبقي حصل امتي قول بالتفصيل الممل 

اسر بتنهيده: 

أتصدق بالله يا عماد انا نفسي مش انا لقيت بالي مشغول بيها من غير ما احس رغم بسطاها في كل حاجة و عصبيتها تعرف أن اكتر حاجة شدتني ليها هي طريقتها في اخد حقها عارف فيها حاجة مختلفة مش البنت الضعيفه اللي بتحط أيدها علي خدها و مستنية حد يا 

خد حقها لا دي اول ما حد يجي جنبها بتخلع قناع القطة و تلاقيها بقت نمر شرس بيأكل اي حد يجي عليها .

عماد :

يا خرابي عليك يا اسر دانت حافظها اكتر ما هي حافظة نفسها طايب ليه عملتها كده قدامي 

اسر

تصدق  مش عارف يا عماد المفروض انا اللي كنت قايلها 

تعالي علشان نأكل سوا يعني انا كنت عارف انها جاي. بس ليه عملت كده 

ثم خلطت علي راسة وكأنه افتكر شيء 

قام وقف فجاءة و جري علي المنضده و حمل لفة الطعام. وخرج 

خرج و رارئه  عماد وهو ينده عليه

التفت له اسر وقال له وهو مكمل مشي خش انت استناني في المكتب انا مش حتأخر 

دخل اسر علي مكتب حياة 

مسحت دموعها مسرعة بظهر يدها فور أن رأته 

وضع الاكل علي المكتب و لمح الدموع في و كاد قلبه ينفطر عليها يود أن بضمها لحضنه 

قامت حياة واقفة و أشارت علي الفه وقالت ايه ده يا يبشمهندس

جلس اسر ووضع ساق فوق ساق وقال :

يلا بقا علشان انا حموت من الجوع 

حياة حضرتك ما اكلتش في مكتبك ليه 

قطع كلامه بأنه وضع يده فوق فمها وقال اش باااس يلا علشان نأكل 

لاحظت ماجي غياب اسر طول في مكتبها قامت وبحركة فجاءية فتحت باب المكتب. كان اسر بيشرف القهوة 


حياة : 

خيبر يا ماجي ناسيني ايه 

استشاطت غيظا من منظرهم 

مر علي هذا الحدث أكثر من شهر وانهمكت حياة في عملها الجديد وابدعت بكل طاقتها و مازال مره ماجده وماجي علي. حياة و جنة 

الي أن وصل حياة تليفون وكان سبب في تغير كل حياتها 

حياة وهي مركزة في تقرير أمامها علي المكتب 

الو مين 

الطرف الآخر. البقاء لله

            

         الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×